Svar: Mad og mælk og søvn
25. juli 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Benjamins mor
Dejligt at høre, at mine rugbrødsbjælker er et hit :)
Du må gerne give Benjamin små hapsere af rugbrød med den alder han har, det er helt okay, hvis han virker parat til dette nu. Det er dog vigtigt at du supplerer med grøntsagsmos med kød eller fisk ved siden af, så han får mad nok. Han vil ikke kunne nøjes med rugbrødshapsere alene, men skal stadig have mos :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger i døgnet og det lyder meget fint det du fortæller hos jer. Dog vågner han tidligt om morgenen og du ville gerne, hvis han kunne sove lidt længere. Derfor vil jeg faktisk foreslå dig, at de fire amninger lægges lidt anderledes end de gør lige nu. Jeg synes du skal prøve at tage ham op og amme ham sen aften inden du selv går i seng, fordi du derved kan få fyldt ham lidt ekstra op og det kan gøre, at han sover lidt længere inden han så har brug for amningen igen tidlig morgen.
De fire amninger vil nemlig ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og på den måde give plads til både mad om dagen, men også give ro om natten - samtidig med at behovet for både mælk og væske, sikres over hele døgnet :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Tilbydes frugtmos (jerntilskud og d-vitamin), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9-9.30
Frokost 11.30-12: Tilbydes som nu små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på selv. Vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, giv gerne forskellige risretter, så han får mere og mere bid. Det kunne være boller i karry, ris med sur-sød-sovs, risotto og lignende. Giv kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen og lignende i hånden at gumle på selv, giv laks fra ovnen, indmad af en frikadelle, kødsovs osv. så der er mere og mere smag og bid. Vand af kop.
Bades osv. som han plejer.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og spiser mere eller mindre i søvne og puttes så igen og sover videre til næste morgen tidlig.
I forhold til de tidlige morgener, så er mit forslag altså at du ammer sen aften - han får stadig to amninger om aftenen som nu, men den ene ligger inden midnat, netop for at han så måske kan sove lidt længere end til kl 04.30. Det er i øvrigt meget flot at han sover igennem! :)
Han sover samlet mindre end gennemsnittet og det kan være okay. Jeg har dog en formodning om at hans nattesøvn naturligt vil blive lidt længere, hvis du giver ham mælk sen aften .. Når man vurdere om børn får søvn nok, så er man nødt til at se på hvordan barnet sover og også se på, hvordan han trives, når han er vågen. Det lyder som om at han sover godt, når han sover. Det lyder også som om at han puttes når han er træt og at han vågner af sig selv, når han ikke har brug for at sove mere - og så lyder det som om at han udvikler sig fint i løbet af dagen, har masser af overskud til at lege, begynde at spise mere og mere selv osv. og det er rigtig godt. Det lyder derfor ikke som om at han umiddelbart mangler søvn :)
Jerntilskud skal gives dagligt indtil han er et år. Det er kun hvis han får mindst 400ml jernberiget modermælkserstatning dagligt, at han ikke behøver jerntilskud. Han kan ikke få sit jernbehov dækket via maden. Det daglige jerntilskud sikrer at han får et jerndepot, som forebygger jernmangel når han er blevet et år. Så ja - han skal have jern dagligt, når han bliver ammet. Han kan få det som dråber eller som pulver der kan drysses på en frugtmos.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske